Mellantid: En månad in i Experimentet

Nu har Experimentet pågått i en månad. Och det är klart att det är en alldeles för kort tid, egentligen för att att dra några stora slutsatser. Men vissa förändringar har vi redan noterat:

* Gunnar och jag har gått ner 13 kilo tillsammans (jaa, på en månad, det är inte klokt.)
* Alla har fått mycket bättre kondis.
* Vi har provat 17 äventyr, minst. Jag har bara inte hunnit blogga om alla. Från början hade vi som mål att göra minst två äventyr i veckan – alltså 8 på en månad. Men ungarna har hela tiden nya idéer. Vågar man testa en sak, vågar man ju testa en annan grej också. Så det har blivit drygt 4 nya prova-på-aktiviteter i veckan. Med allt vad det innebär av nya erfarenheter och nya kompisar och massor av tillsammanstid. Härligt!
* Skärmtiden har minskat drastiskt. Det säger sig nästan självt. Vi har inte tid att sitta framför våra datorer längre – och det känns väldigt bra. För både barn och vuxna. Vi är mer närvarande när vi är tillsammans – och mer fokuserade även när vi sitter stilla och gör läxor eller spelar schack, till exempel.
* Barnen orkar mycket mer. Förut var de supertrötta och ville inte göra någonting efter skolan – nu är vi oftast ute i flera timmar efter skolan och lattjar runt och provar nytt – och har med oss nyttiga mackor och dricka. Funkar jättebra.

Det enda vi ligger efter med är recepten. Det kan bero på att somliga i familjen tycker att nästan all ny mat är äcklig. Och det svider i mammasjälen, det ska erkännas. Men vi ger inte upp så lätt, utan jobbar på. Envishet är en dygd! Nu ska jag sätta mig med receptböckerna igen och ta fram sådant de kan tänkas gilla.

7 kommentarerSkriv en kommentar

  1. Åh vad roligt det är att du delar med dig om alla dessa erfarenheter!! TACK 🙂 

    • Tack själv! När man lär sig något nytt, ska man dela med sig. Det är hela min livsfilosofi i ett nötskal, tror jag.

  2. Det sägs att barn behöver sisådär 13 smakningar för att ”lära sig” en ny smak, så barnen verkar vara extremt normala. 😉 Kanske är det bättre att satsa på en eller två nya rätter som återkommer en gång i veckan, som ett alternativ till hel- och halvfabrikat (om det nu främst är det som ska förändras). Eller att man strävar efter att byta ut till fullkornsprodukter samt laga mer från grundan, fast man gör ”samma” mat (som köttbullar/biffar, panerad fisk osv) som man vet att barnen gillar.

    Vår snart-6-åring har tydligt kommit in i en konservativ matperiod där han ratar saker som han gillat förr, och meddelar att ”jag tycker inte om detta längre”, fastän han åt den dagen innan… Jag tänker att det mest är att låta honom hållas ett tag, men alltid göra måltiden till en trevlig, varierad och färgglad stund där alla kan välja vad de vill ha samt att ha inställningen att man alltid smakar. Förr eller senare kommer han att lära sig nya smaker, eller så är det helt enkelt så att vissa grejer kommer han aldrig gilla. Som med mig och sill, kaviar och leverbiffar.

    • Åh vilka bra synpunkter! Och tips! Tack! Och jajjemän, det handlar mest om våran 6-åring också. Kanske är det en del av utvecklingen i den åldern. Och så viktigt att det ska vara trevligt att äta middag. Jag ska absolut göra precis som du säger. Väldigt klokt och bra. Tack!

  3. Läste nånstans att man kan använda sej av tallriksmodellen. 1/4 protein, 1/4 kolhydrater och 1/2 grönsaker och bara EN portion. Detta är vad som serveras för alla i hushållet och väljer man att inte äta så får man stå sitt kast. 

  4. Härligt! Ring och bolla ifall du behöver fler idéer! Stor kram!!!
    Cathrine

  5. men jisses…se till att ni inte försvinner du och gunnar alltså…:)
    kram maria

Lämna ett svar

Required fields are marked *.


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.