Lömsk barnreklam

Jag råkade titta på Livsmedelsverkets genomgång om barnreklam på tv. Skittråkigt, tänkte jag först. Men fastnade.
För jag hade ingen aning.
* Om att den stora hotet nu finns på internet. Bland spel och communities.
* Om att över 53 procent av barnreklamen på internet handlar om skräpmat. Och då räknar de bara kakor, godis och glass. Gorbies pizzor anses närmast vara hälsomat i sammanhanget)
* Om att reklamen är så lömsk att barn inte kan genomskåda den. Det kan vara en saga där barnet ska gå ner i källaren och blir rädd – men ”då är det bara att äta ett par gelehallon – för det hjälper ju alltid”. (Skäms, Karamellkungen!)
DN har gjort en grej om godisreklamen i dag. Det här skrämmer mig faktiskt mer än miljökatastrofen.

2 kommentarerSkriv en kommentar

  1. Dotra kan väl ha varit 5 eller så när hon under en reklampaus vände sig till mig & sa ”Mamma, visst gör dom sådär bara för att dom vill att vi ska köpa?!”. Jag kan inte påminna mig att jag ”indoktrinerat” henne med den tanken, men hon kanske fick i sig den med modersmjölken? 😉

Lämna ett svar

Required fields are marked *.


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.