Nakenchockerna duggar som spön i backen. Först var det den förra chefredaktören för tidningen Journalisten, Maja Aase, som moonade i direktsändning hos Nordegren i P1. För att general Franco dog för trettiotre år sedan (!).
Sedan var det Annika Lantz som visade brösten i sitt eget program i P4. I någon slags ambition att hylla gladporren. Samtidigt visade hennes kollega Anders bakdelen. I samma syfte.
Nu bläddrar jag i 1,6 miljonersklubbens kalender för 2009 och undrar just det där: Varför måste alla klä av sig jämt och ständigt?
Speciellt när jag betänker att jag ska titta in i Antikrundans Knut Knutsson skrev en hel månad. För att inte tala om Anne Lundbergs dekolletage. Visserligen är februari en ganska kort månad, men ändå.
I augusti visar Ann-Louise Hansson att hon fortfarande har bröst att räkna med. Jag är helt paralyserad av hennes bröst. Och det är inte ens januari.
Men, säger någon, det är så naturligt med nakenhet. Ja, det må så vara. I sitt eget hem. Inte i direktsänd radio. Jag kommer aldrig mer att kunna tänka på Maja Aase utan att associera till hennes rumpa.
”Tycker du att den är fin?”, frågade hon Thomas Nordegren. Han svarade inte. Numera jobbar hon tydligen på en turisttidning. Där kanske man brukar moona mot varandra på arbetet, vad vet jag.
Annika Lantz är jag vanligtvis en stor fan av. Men den här avklädda grejen kändes minst sagt krystad. Det är ganska meningslöst att klä av sig i radio. Generellt. Men nu hade de en studiopublik, och hälften av dem reste sig upp och gick när inslaget om Celebrity Gloryhole påannonserades.
Alexandra Charles och de andra i 1,6-miljonersklubben har gjort mycket bra. Inte minst för att få upp kvinnors sjukvård på agendan. Men allvarligt talat. Varför måste man visa upp ett antikt skrev med vidhängande jättehåriga ben till detta?
Det första rådet man får när man ska hålla ett föredrag för sina arbetskamrater eller andra skrämmande människor är att: ”Försök visualisera dem som nakna. För då kan man inte ta dem på allvar.”
Det är kanske något att tänka på. I framtiden.
PLUS: Årets nyktraste kampanj, Vit jul, räknar med rekord i år. Skriv på du också!
MINUS: Kräksjuka och julångest är ingen bra kombination.