Johanna har en bra förklaring på hur man jobbar med treåringar:
”Jag tror också att de allra flesta förskolor arbetar med bokstäver och siffror, att låta barnen bekanta sig med dessa i sin takt. Sen är det säkert olika, och olika hur bra de är på att möta barnen på deras nivå. Min son kunde bokstäverna när han var i tvåårsåldern. Han lärde sig ordbilder i treårsåldern, och när han precis fyllt fyra knäckte han läskoden på riktigt. Ingen har försökt lär honom läsa, det har kommit på egen hand. Då tar det ju stopp på nåt sätt, man jobbar inte med hans läsning i förskolan.
Jag har hört om olika metoder för att lära förskolebarn läsa, men de! går egentligen ut på att de ska lära sig en ordbild utantill. För mig är det inte att läsa ”på riktigt”, men det underlättar ju läshastighet att känna igen ord.
hälsningar Johanna”
Svar: Ja, det verkar ju rimligt. Det där med ordbilder. Så läser ju vi vuxna oftast – vi känner igen orden, som bilder. Inte sjutton sitter vi och stavar oss till alla ord längre. Tack gode gud. Bara nationalencyklopedin och sådana grejer.
4 kommentarer
Man kan ju inte dra alla förskolor med en viss pedagogik över en kam. Vår förskola är som sagt en montessoriförskola, men framförallt är den fantastsik pga personlen. Underbar personal, när vi pratar om våra barn så beskriver de verkligen våra barn, de känner dem och det känns så tryggt. Det är ekologisk ”hemlagad” mat och de är med i friluftsfrämjandet, det är alltid lugn och skön stämning. Allt detta blir en underbar kombination och barnen trivs, då är ju barnen också öppna för kunskap och bara suger i sig i språkgrupperna och under samlingarna.
Alla ur och skur dagis är inte bra och alla kommunala dagis är inte hemska – trots att vi har erfarenhet av ett som gjorde att både jag och min son grät.
När min äldsta son började nollan kunde han inte läsa så himla bra. Sitt namn kunde han skriva sen några år tillbaka och ljuda sig igenom enkla ord. Bland föräldrarna var det mycket prat(läs skryt) om vad deras barn kunde och rektorn snappade upp detta. Hon sa på ett föräldramöte att det var så bra att många av barnen kunde läsa och så himla bra att vissa kunde räkna bra och lika bra att vissa kunde spela bandy, dribbla en boll, klättra upp för ett högt berg. För det är just det som är montessori, att ta tillvara på barnets intresse just nu.
Nu går min son i tvåan och slukar böcker som Narnia, Harry Potter osv, 2-3 böcker i veckan. Nu är han även intresserad av matte och det är så kul att göra läxor tillsammans.
Jag vill påstå att bästa tiden att lära barn bokstäver är i tvåårsåldern. Båda våra barn var galna i bokstäver (Signe även i bilmärken). Favoritleken var att sitta med mamma eller pappa i soffan och gissa bokstäver på en magnettavla. När Sven skulle börja rita ritade han typ stora T och lilla t, istället för hus och gubbar och sånt. Vet inte hur bra det är, men jag tror att man ska våga följa barnens intresse även om det handlar om att skriva eller räkna i ”fel” ålder.
Jo, det står i läroplanen att förskolan ska stimulera barnens intresse för skriftspråk. Däremot står det INTE att alla barn ska lära sig skriva sitt namn, eftersom läroplanen inte talar om vad barnen ska uppnå, utan vad förskolan ska arbeta med och sträva mot. Ett rätt sympatiskt upplägg, kan jag tycka. I alla fall. Jag tror det beror otroligt mycket på personalen, vilken verksamhet som bedrivs på förskolan. Det finns säkert avdelningar där ingenting sker i den vägen, precis som det finns avdelningar på förskolor av alla möjliga slag, både kommunala och privata, som arbetar på ett helt fantastiskt sätt med skriftspråk, både i läsning, skrivning och lekskrivning, på ett sätt som barnen tycker är lek- och meningsfullt. Jag vet i alla fall att min dotter, som går på en helt vanlig kommunal förskola, kan både läsa och skriva – hon både ljudar och läser ordbilder, lyssnar på språkljuden och skriver ner dem – och hon är tre år. Alla barn på ”min” 2-4-årsavdelning känner igen sina namn i skrift, och de flesta kan skriva i alla fall sina förstabokstäver, några läser och skriver mer än så. Jag arbetar också på en vanlig kommunal förskola utan uttalad inriktning. Det är alltså väldigt olika, beroende på förskola, beroende på förskolechefen, beroende på personalen osv.
Jag länkar till dig i dag och berättar en liten historia om när jag jobbade på dagis. Inte alla föräldrar är lika öppna. Hälsar Malin!
.-= malin persson giolito´s last blog ..Att lära sig skriva =-.