Twitter – vad ska det vara bra för?

Jag fick ett mail från Annika:

”Hej!
Skäms att säga det, min senaste anställning var på en webbyrå, men vad är twitter? Jag har läst om det på massor med ställen, men jag fattar inte vad det är, eller vad det är bra för. Ungefär som Facebook som jag själv har svårt att förklara för den oinvigde vad det är bra för. Ja men liksom man kan hålla kontakt med folk. Hurdå? Ja om man inte vill mejla, men ändå hålla kontakten… Vill man inte mejla, varför då? JAmen om om inte känner varann så väl, men ändå vill säga nåt…. Ja du hör själv, lite vagt och allt annat än tydligt.
Så, vad är twitter? och vad använder man det till?
Hälsningar
/Annika”

Svar: Ärligt talat, Annika, så är jag inte så säker själv. Och jag vet inte om andra är det heller.
Twitter betyder kvitter. Som i fågelkvitter. Alltså en liten trudelutt.
Man kan använda det som ett mass-sms. Till de som är utvalda. Ungefär som statusraden på Facebook. (Facebook använder jag just nu för att söka upp vänner från min vilda ungdom. Det är skitkul!)
Jag tror att många kommer på nya användningssätt efter hand. Som Expressens kampanj om att få den svenske journalisten Dawit Isaak frigiven. Via twitter har Expressens chefredaktör fått med sig fyra andra chefredaktörer på Aftonbladet, Svenskan och DN en stor gemensam kampanj för att få Dawit Isaak fri. Bara en sådan sak gör att man måste gilla Twitter.
En del skickar poesi. Eller vansinnigt roliga meddelanden. Och då tycker man ju att den personen är intelligent och rolig.
Då blir twittret lite som en personlig annonsplats.
Andra sprider bara elakt skvaller.
Som sagt, twitter blir vad man gör det till.

Aftonbladet har en bra genomgång av twittret i dag. Och så här står det på wikipedia:
Twitter är en social nätverkssida samt mikroblogg som möjliggör för användare att uppdatera sin egen mikroblogg samt läsa andras uppdateringar (lokalt betecknade som tweets), vilka består av textbaserade postningar om max 140 tecken.
Uppdateringarna visas på användarens profilsida samt skickas till andra användare som anmält intresse att motta dem. Avsändaren kan välja att endast visa sina uppdateringar för sina godkända kontakter men obegränsat utdelande är standardinställning.
Twitter hade vid en mätning mer än 3 miljoner registrerade konton och enligt en annan mätning fler än 5 miljoner unika besökare under september 2008.