Spritromantiken i media

Och Gudrun Schyman har mycket klokt att säga i ämnet alkohol, nuförtiden:

”I dag ska kvinnor jobba som om de inte hade en familj. Och ha en familj som om de inte hade ett jobb”, säger Gudrun Schyman.
Hon tror att alkoholen blir lätt att ta till – om man som kvinna känner stress och press.
”Det är viktigt att se under vilka villkor kvinnor lever i dag. Och i dag framställs också alkohol som vilken vara som helst”, säger hon.

Ja, och såhär i juletider förundrars jag över att tidningarna har uppslag efter uppslag om tester av julöl och julviner och bästa recepten på glögg och gudvetallt – som om det handlar om mat. Men vet ni vad? Det handlar inte om mat. Det handlar om en drog.
Och jag tror att framtiden kommer vara ganska hård i sin dom mot tidningarnas fullkomligt okritiska spritromantik.

2 kommentarer

Intressant – och lite skrämmande på en och samma gång. Både Expressen och SvD skriver en artikel på basis av Jenny Rundbergs forskning. Märkliga uttalanden och slutsatser dras. Älkoholläkaren Sven Andréasson säger att YNGRE kvinnor dricker allt mera. Intressant med tanke på att i Rundbergs forskning deltog ENDAST kvinnor mellan 50-59 år. Intressant också ur den synpunkten att kvinnor med god ekonomi och social situation dricker mer än andra. Yngre kvinnor brukar väl inte i regel höra till den kategorin – eller?
Jag förstår inte hur folk läser tidningar men tydligen går det att dra vilka slutsatser som helst pga vad man själv tycker i ämnet.
Jag undrar också om Gudrun Schyman på fullaste allvar menar att kvinnor just i åldersgruppen 50-59 har det mest jobbbigt pga stor press hemifrån samt ansvarsfull position på arbetet? Själv anser jag att kvinnor i åldersgruppen 30-45 är mycket mer pressade med tanke på små barn och början av karriär – men otroligt nog tycks dessa kvinnor inte trösta sig med alkohol!!

Jag tycker inte man kan öppna en tidning utan att få dessa vintips upptryckta i näsan.Man blir så trött av det,alla mår inte bra av att se alkoholen hela tiden.Håller med dig till fullo att detta kommer vi få igen,är trött på all vin reklam i tidningar och på tv,den slapp man ju förr.Bättre förr! ja kanske det…..Mia