Modern hade in i det längsta vägrat tvillingvagn. Mest för att det verkade så bökigt att få upp den för trapporna och in genom de smala dörrarna i huset.
Men när fadern skulle gå upp i arbetstid och hon insåg att hon skulle ha med två trötta barn att göra några månader framöver så började hon leta på Blocket.
Som vanligt fanns det en miljon varianter. Urban Jungle var dyrast. Varför var den dyrast? Var det för att den var bäst? Hon frågade andra mammor om råd. Nej, den var inte bäst! Handtagen lossnade och det fanns billigare minst lika bra och mest hejade de andra mammorna på Oras gamla syskonvagn eller en Brio twinette. Stockholmsvarianten. Det senare var mycket viktigt, fick modern lära sig. Om hon skulle kunna ta sig fram på bussar och pendeltåg.
Hon mindes inte när hon åkte pendeltåg senast, men om hon skulle vilja göra det så skulle hon minsann se till att ha en vagn som inte stoppade henne.
I två dygn gick hon och tjuvkikade på andra tvillingvagnar. När ingen såg försökte hon till och med provköra. Bara för att se hur de låg i handen. Minst tio gånger under samma dygn ringde hon fadern för att prata tvillingvagn. Hon var oroad över att suffletten inte gick att dra ner så barnen skulle få solen i ögonen. Hon ville prata om huruvida sätena gick att fälla ner så de kunde sova över huvud taget. Visste han förresten vad det var för maxmått på rampen hemma? Eller bredden på dörren till pannrummet?
Efter tio samtal hörde hon hur fadern slutade lyssna. Han skyllde på dålig mottagning.
Modern kollade in bilderna på Blocket igen. Okej, det fick bära eller brista. Det skulle bli en Brio Twinette. Om det inte funkade så fick de väl sälja den igen. Den kostade bara sextonhundra kronor, så nägon brakförlust skulle det inte bli.
Självklart fanns den i Åkersberga. Allting på Blocket finns i tjotahejti.
Fadern och storebror fick i uppdrag och åka iväg och köpa. Med pendeltåg (ha, det var väl det hon visste!). Storebror var fantastiskt duktig och hade egen ryggsäck och en påse bilar och höll sig vaken hela vägen. Han förstod att det var ett Viktigt Uppdrag han och pappa var ute på.
Och hela vägen hem pratade han bara om att lillebror skulle sitta bredvid honom.
”Elliot sitta här och Movitz sitta där.”
Eftersom han fortfarande, efter åtta månader, knappt kramat sin lillebror så kändes det mycket varmt i faderns hjärta.
”Ja, du ska sitta där och lillebror får sitta där.”
Två och en halv timma senare återvände de hem med den stora vagnen.
Den gick uppför rampen men inte in genom dörren.
”Hade du inte med dig tumstocken?”, frågade modern trött.
”Jo, men…”, sa fadern.
Den gick inte in där barnvagnarna stod heller. Och inte gick den in genom dörren till pannrummet heller. Och i trapphuset fick den inte stå. Det var lag på det. Modern kände hur hon blev lite yr. Hon satte sig ner på gräsmattan.
Cykelförrådet då?
De gick upp och hämtade nyckeln. Om man öppnade utifrån… joo, visst det var några krokiga trappsteg och… jamen, det gick.
”Movitz sitta där och Elliot sitta där”, sa storebror.
Modern log ömt.
Och tamejsjutton om den inte gick in i cykelförrådet. Lite omständigt blev det visserligen att gå utanför huset varje gång man skulle in eller ut, men det vande man sig väl med.
Nästa dag var det dags för premiärturen. Båda pojkarna stod och hoppade av upphetsning över att få åka med den nya stoooora vagnen.
Och väl i vagnen satt de som två tända ljus. Storebror tagen av stundens allvar. Lillebror var mest chockad över att han fick sitta så nära sin bror.
Modern och fadern provgick gatan fram. Det gick ganska bra, barnen fick bara några stora blomgrenar i ansiktet. De åkte buss, visst, det gick det med. Visserligen kändes det som att köra en ångvält med ichias, jämförelsevis. Men man lärde sig väl.
Rulltrapporna i Västermalmsgallerian var värre. Stor vagn med trettio kilo barn plus några kilo packning fick modern att baxna i nerförstrapporna.
”Håll i!”, tjoade hon till fadern som stod som mänsklig vägg framför.
Hon kände sig som en oskuld. Hon mindes hur det var första gången hon skulle åka rulltrappa med vagn. Det tog månader innan hon vågade.
Just därför åkte de upp och ner och upp och ner för att öva. Till barnens stora förtjusning. På bottenvåningen firade de med varsin chokladboll, modell större. Båda barnen skrattade och var glada.
”Vad trevligt vi har det”, sa modern.
Storebror ville till lekplatsen. Självklart skulle de dit, när han hade varit så duktig.
Kanske just därför…
Plötsligt vägrade han sitta i vagnen.
”Movitz får inte sitta där.”
”Jodå, det blir så bra så. Kom, så…”
”Neeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!”
”Jomen…”
”NEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!”
Aldrig i livet att han tänkte sätta sig bredvid sin lillebror igen.
Modern blev med ens väldigt, väldigt trött. Säg den glädje som varar…
Jaja, de kunde ju alltid sälja den på Blocket.

Syskonvagn in action. Bara det här är värt 1 600 spänn.
7 kommentarer
jag säger det igen, testa P&T, du kommer inte att ångra dig!
Kramar
Susanne
OCH! du kan dessutom ha den som singelvagn också. Ursäkta allt tjat men jag är så entusiastisk över den och vill att andra 2barns föräd. skall få uppleva det också…
Och jag säger som jag gjorde tidigare – ORAs stockholmsmodell 😉 Den går fram överallt … jag tror bestämt att den där Brion är betydligt bredare än nämnda finne med sina ynka 72 cm i bredd? Dörrhålen är oftast 80 …
…men den var i fin färg va?! =)
Vi hade en PMmaljunga innan babyproffsens tvillingjogger och det var som att manövrera en mindre pansarvagn.
Ett annat tips är ju att investara i en ståbräda till singelvagnen, om ni inte redan har en sådan alltså…
Känner igen det där med bråket… Med liten sovande lillasyster var en Brio Twinette (begagnad o köpt på Blocket, så klart!) superbra för oss som bor i litet samhälle (grusvägar utanför husknuten). Eftersom vi lyckligen begåvats med ytterligare ett barn som ägnade sina första tre månader åt sömn, gick det hur bra som helst att i början köra runt med en vagn som är byggd så att säga på bredden. Lilltjejen sov o brorsan satt nöjd o glad intill. Mamma gick ner till, inte normal, men OK vikt på ett litet kick!
Men så småningom började brorsan märka att han inte var ensam i vagnen o det dröjde inte länge förrän läget kändes ohållbart. Mycket snart hade vi i stället införskaffat en Graco ”tågvagn”, dvs en vagn som är byggd så att säga på längden och därmed gör att barnen sitter på behörigt avstånd från varandra. Denna Graco var dessutom lättare att manövrera än den breda ”pansarvagnen”. Minus dock för hjulen, som inte är gjorda för grusvägar eller snöiga/moddiga vägar.
Det var PMellertid en relativt kort period denna ”tågvagn” behövdes, eftersom storebror snart ville gå själv. Men ibland blir han ju sååå trööött!!! Då är det bra att det finns sulkyvagnar med korg undertill som en fyraåring kan stå i – en så’n upptäckte vi att vi hade!
Och sådant är alltså läget just nu på transportfronten för oss med en två- och en fyraåring i hushållet.
(Svårt att säga om man kan köpa ”tågvagn” från början, då man bör ha insats o möjlighet till helt liggande läge – osäker på hur tågvagnsutbudet ser ut…)
Hur går det med tvillingvagnsbestyren? Jag har en tvillingsulky (stockholmsmodell), lättkörd som attan. Tror inte att det är en Graco, men liknande från senare delen av 90-talet. Säljes för en mycket billig penning + bussgodsfrakt…
Vad bra du är på skriva så man känner som att jag är där. Jag har oxå haft tvillingvagn, det är ett bök. Ibland så känns det så skönt att ha den, man behöver inte vara två med två vagnar. Tvilling…. är storta problemet rulltrappor & in/ut i bussar & förbi kassor. Jag har en historia första gången jag var till stokholm ensam med tvilling, aldrig mera sägare jag bara. Ha det så bra.