Helena kommenterar den nya satsningen på alkohol och skola – där föräldrar ska delta:
”Och min sambo som upplevt ÖPP i stora barnens skola tycker rent ut sagt att det är skit… Det var ett par akademiker som stod och mumlade en stund i en stor grupp och sedan var det ingen som tog upp frågan i klassrummet. Helt värdelöst…
Precis som med allt annat beror det mycket på VEM som tar upp de här frågorna och hur ofta de gör det. En temadag med en fd missbrukare löser inget, lika lite som oengagerade forskare i en aula. Om man däremot låter frågor om missbruk, självkänsla, varför man vill fly från sin vardag, känslor, beroende och annat få komma upp i skolan i en massa olika sammanhang, både för föräldrar och barn, då kan det kanske göra skillnad.
Jag ! tror också att föräldrarna måste med på tåget mer, men jag är rädd för att den nya linjen gör att många lärare helt släpper ANT-frågorna eftersom de inte riktigt orkar/vågar/vill/har tid att prata om saker som också innebär att de måste fundera över sin egen inställning till och bruk av alkohol.
Hälsningar Helena”
Svar: Jag tror att du har helt rätt. Problemfamiljerna kommer inte att vilja medverka, för då måste de själva titta på sitt eget drickande.
Just därför är det viktigt att vi kan ha en diskussion i klasserna om vad det innebär att föräldrar dricker för mycket. Så att alla barn och ungdomar får veta att deras magkänsla är rätt. Missbrukarbarn eller barn till föräldrar som är i riskzonen behöver egentligen bara få bekräftat det de redan känner.
3 kommentarer
Med tanke på Evin Rubars reportage om små barns bild av vuxnas drickande så är det heller inte bara riskgrupps/missbruksbarnen som behöver få svar på varför vuxna blir så flamsiga/högljudda/gråtmilda/kramiga när de dricker. Alkohol förändrar folk. Det måste man våga berätta om. Inte bara prata om självkänsla.
På min skola jobbar vi mycket m ÖPP och det kan handla om att föräldrarna börjar prata med varandra, att man tex väldigt enkelt bestämmer att om barnen ska sova över så ringer föräldrarna varandra, så känns det inte konstigt och man VET om barnen verkligen ska sova över och inte vara ute och supa. Det fungerar jättebra i vår klass/skola, men då jobbar jag rätt så mycket med detta med föräldrarna och de är verkligen jättenöjda.
På mina barns högstadieskola i Jönköping kör de ÖPP. Jag är jättenöjd! Dottern går i nian och det har varit träffar en gång per termin sedan sjuan. Först genomgång i ljushallen och sedan samling i klasserna där även skolans kuratorer och fritidsledare går runt och berättar. De får reda på mycket som inte ens lärarna vet… Någon gång kom det även personal från socialen. Det dras upp gemensamma riktlinjer för klassen t.ex. ska vi föräldrar inte låta barnen få smaka på alkohol hemma, ringa varandra när det är bestämt översovning så vi vet var barnen är, ringa om man ser någon annans barn i en ”skadlig miljö”, tipsa andra om man råkar få reda på om någon langar sprit mm, osv. Detta har vi alla skrivit på och även lämnat mobilnummer på pappret som kopieras upp och delas ut till alla föräldrar i klassen. Så även om min 14-årige son tycker jag är jättepinsam som ringer till kompisens föräldrar när han ska sova över, när jag kan visa pappret att ALLA föräldrar SKA göra det, så accepterar han det utan att sucka för många gånger..! Och de ringer oss när deras barn sover här. Men vi har tur med en bra skola med engagerade pedagoger som tagit uppgiften på allvar! Synd att inte alla förstår vilken jättechans detta är för att skjuta upp alkoholdebuten för många ungdomar, och med det även skjuta på många skadliga debuter…