Warning: Constant WPLANG already defined in /home/granding/flytt.hillevi.nu/wp-config.php on line 69
Nettan – min klädångestängel. – Hillevi Wahl

Nettan – min klädångestängel.

Bild

Jag har många gånger bloggat om min fantastiska vän och ”personal shopper” Annette Göthlin, men aldrig riktigt berättat bakgrundshistorien eller hunnit förklara vad det är som gör henne så speciell. Därför bad jag henne svara på några snabba frågor i en liten miniintervju:

Hej Nettan! Minns du varför du tog kontakt med mig?
– Ja, det var när jag hade läst Kärleksbarnet och jag var så imponerad och fascinerad av din berättelse om uppväxten i en alkoholistfamilj. Jag kände igen mig i så mycket – även om jag inte hade det exakt som du. Men grundproblematiken var densamma. På facebook kunde jag också se att du hade landställe i Roslagen och eftersom jag har min klädbutik i Norrtälje så bjöd jag in dig.

Jag minns att jag var lite skeptisk till hela klädbutiksgrejen – var det något jag hatade så var det att köpa kläder! Men så fort jag kom in i din affär så blev allt annorlunda. Plötsligt satt allting perfekt, jag kände mig vacker och det var till och med roligt att köpa kläder! Och jag har alltid undrat hur du bär dig åt.
– Jag tror att jag är bra på att se helheten. Jag brukar börja med att prata lite och försöka få en uppfattning om personen, vad hon gillar, vilka färger och vilken stil. Jag har ju arbetat med kläder i drygt femton är och när jag tog över B.young-butiken i Norrtälje så funderade jag mycket över hur jag skulle vilja ha det när jag kom in i en klädbutik. Då kände jag att det personliga var det viktigaste, att kunderna känner sig sedda precis som de är.

Jag tror att du har en extra känslighet också, en slags intuition. Ett absolut gehör för det här med vad som passar på en person. Och du verkar tycka det är så genuint roligt att ge någon ett bättre självförtroende genom att hitta rätt kläder.
– Ja, det är så fantastiskt roligt! Folk tror ofta att de inte passar i vissa kläder. Många vågar inte prova. Då brukar jag smyga in lite snygga plagg, kanske om de ska prova en kjol så säger jag att ”testa den här blusen till, det blir snyggt ihop” eller kanske ett halsband, en sjal eller något annat. Många gånger så slutar det med att de inte köper det de trodde de passade i från början, utan det jag plockade fram.
– Jag blir själv så oerhört glad över att se att de är snygga i så mycket de inte hade en aning om att de kunde bära upp. Jag får så mycket tillbaka av mina kunder. Efteråt ringer de ibland till butiken och berättar hur mycket beröm de har fått av sina män eller arbetskamrater. Då blir jag lycklig. För det viktigaste för mig är inte att de köper något, utan att de kommer ut ur butiken och känner sig nöjda – med eller utan påse.

Det handlar om tillit, tror jag.
– Ja, jag har väldigt många stamkunder. Och det är roligt. De blir som vänner. Många åker ända från Stockholm. Ibland kommer de in och säger: Jag ska på fest, klä upp mig! Det är extra kul, för då kan jag välja ut en hel ensemble.

Ungefär som jag. För det var väl så det började, att jag skulle på Bokmässan och inte hade ett enda representabelt plagg att sätta på mig.
– Ja, du hade just kommit ut med Hungerflickan, det minns jag. Och behövde kläder för tre dagar på bokmässan, både till mässan och till festerna på kvällen.

Jag fick oerhört mycket beröm på mässan. Alla tyckte att jag hade blivit så smal, haha. Bara det var ju trevligt. Fortfarande får jag massor av beröm för mina – eller dina – kläder.
– Vad härligt att höra. Du har ju också utvecklats – det är en del av charmen med butiken, att se hur kunderna utvecklas och blir modigare. För får man höra att man är vacker eller har snygga kläder då vågar man kanske prova något nytt eller kanske en djärvare färg nästa gång.

Tänker du på speciella kunder när du gör dina inköpsresor på modemässor?
– Oh ja! För det finns alltid jättemycket som kan vara snyggt, men det är viktigt att det funkar på just mina kunder. Ingen ska behöva stå i omklädningsrummet och ha ångest för att de har på sig fel plagg.

Tack! Snart kommer jag igen och handlar upp halva butiken!
– Du är så välkommen. Jag vet redan vad jag tror du kommer att gilla. Det ska bli så roligt!

För er som vill testa Annette Göthlins absoluta gehör när det gäller kläder och människor, så är det bara att kila in i B-young-butiken i Norrtälje. Adressen är Posthusgatan 3-5 i Norrtälje och telefonnumret är 0176-208300.