Varuhuset avslöjade tonårings graviditet

Här är dagens krönika i Metro – den handlar om hur snillrikt varuhusen kollar dina inköp, lägger ihop två och två och avslöjar av dina hemligheter. Som att du är gravid, fast du inte har berättat det för någon, allra minst din egen pappa:

”Hur kunde då varuhuskedjan veta att den tonåriga flickan var gravid långt innan hennes egen pappa visste det? Jo, svaret heter Andrew Pole och är en statistiker som Target anställde 2002, med ett enda syfte: Ta reda på vilka som är gravida och bind upp dem som lojala kunder innan de blir de där fantastiska föräldrakassakossorna som köper hur mycket som helst.”

För alla vill åt familjerna innan de ens har blivit familjer. Familjer kan köpa hur mycket som helst, men det gäller att plocka dem innan de ens fött barn.
Läs gärna hela krönikan här och fundera lite över vad man skulle kunna veta om dig, utifrån vad du har köpt med ditt kontokort.

Här är för övrigt länken till NY Times-artikeln som är intressant, på så många sätt. Beteendevetenskapligt om inte annat.

2 kommentarerSkriv en kommentar

  1. Snyggt att sno ett inslag ur förra veckans The Colbert Report, översätta det, plocka bort all humor och sedan sälja det till Metro. 

  2. Snyggt att sno ett inslag ur förra veckans The Colbert Report, översätta det, plocka bort all humor och sedan sälja det till Metro. 

Kommentera

Required fields are marked *.


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.